Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Dziecko » Jak wzmocnić odporność malucha?

Jak wzmocnić odporność malucha?

Jak wzmocnić odporność malucha?
+

Dzieci mogą chorować nawet 10 razy w roku, zwłaszcza te, które uczęszczają do żłobka i przedszkola. Częste infekcje są potrzebne, by maluchy mogły „poznać” drobnoustroje oraz wirusy i nabyć na nie odporność. Każdy rodzic chce jednak, aby jego dziecko chorowało rzadziej i łagodnie przechodziło chorob

Odporności nie zbudujemy podając dzieciom suplementy reklamowane w telewizji. Jak zatem wzmocnić układ immunologiczny malucha?

 

W zdrowym ciele

Pierwszym stymulantem odporności jest aktywność fizyczna. Dzieci, niezależnie od wieku, powinny przebywać na świeżym powietrzu i spędzać czas aktywnie, przy okazji hartując organizm. W przypadku niemowląt nie można zaniedbywać spacerów. Aktywność fizyczna powinna być też równoważona przez odpowiednio długi wypoczynek i sen.

 

Hartowanie, ale z głową

Styczność z zarazkami pomaga dziecku wykształcić na nie odporność. Dlatego w domu nie musi być sterylnie i nie ma sensu panikować, kiedy maluch upuści na podłogę kawałek jedzenia, a potem z ochotą wepchnie je do buzi. Z drugiej strony jednak, ważne jest mycie rąk i odpowiednia higiena.

 

Dieta – tłuszcze i naturalne probiotyki

Nienasycone kwasy tłuszczowe wspierają zdrowie i odporność. To dlatego dzieciom od dawna podaje się tran – bardzo dobre źródło kwasów z grupy omega-3 i omega-6, a także witaminy A, która chroni przed infekcjami. Oryginalny tran to olej z wątroby dorsza lub innych ryb dorszowatych. Warto, starą praktyką, wzmacniać nim odporność dziecka, jak i swoją własną. Zwłaszcza, jeśli przy rodzinnym stole rzadko pojawiają się ryby. Oczywiście tran nie powinien być jedynym tłuszczem w diecie. Naturalną barierę odpornościową doskonale wzmacniają również oleje roślinne. Na uwagę zasługuje tu zwłaszcza olej z czarnuszki. Stosowanie go raz dziennie w znaczącym stopniu aktywizuje układ odpornościowy oraz pomaga łagodniej przejść infekcje. Olej z czarnuszki można podawać dzieciom do wypicia na łyżeczce lub przemycać w posiłkach.

Probiotyki również wspierają układ immunologiczny. Najlepiej wybierać te naturalne – w postaci naturalnych jogurtów, a przede wszystkim kiszonek, głównie kapusty i ogórków.

 

Karmienie piersią

Udowodniono naukowo, że karmienie piersią w znacznym stopniu obniża ryzyko infekcji i chorób, m.in. zapalenia ucha środkowego oraz infekcji górnych dróg oddechowych.