Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Kobieta » Biotyna na włosy i paznokcie – wszystko, co musisz wiedzieć

Biotyna na włosy i paznokcie – wszystko, co musisz wiedzieć

Biotyna na włosy i paznokcie – wszystko, co musisz wiedzieć
+

Suplementy z biotyną to obecnie jedne z najpopularniejszych środków stosowanych w celu poprawy stanu włosów i paznokci. Biotyna jest uważana za prawdziwy cud w zakresie kondycjonowania włosów. Ale czy rzeczywiście musimy zażywać biotynę? Jakie może wywołać efekty uboczne?

Biotyna ma wspaniały PR. Wiedzie prym w aptekach i w reklamach suplementów diety. Jeśli ktoś udaje się do apteki po „coś na włosy” prawie na pewno zostanie mu zaproponowany preparat zawierający tę substancję. Chodzą jednak słuchy, że biotyna choć korzystnie oddziałuje na włosy, może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie innych obszarów. Kiedy więc rzeczywiście warto suplementować biotynę i jak robić to z głową?

 

Biotyna na wypadanie włosów – czy zawsze?

Biotyna należy do witamin z grupy B. Możemy spotkać ją również pod nazwami witamina B7 i witamina H. Niedobory biotyny mogą niekorzystnie wpływać na kondycję włosów i paznokci. Obserwujemy wówczas nadmierne wypadanie włosów, rozdwajanie się paznokci, a także pogorszenie się wyglądu skóry. W praktyce jednak do niedoborów witaminy B7 dochodzi w wyjątkowych przypadkach.

Jest ona dostępna w wielu produktach spożywczych, a ponadto organizm sam wytwarza ją poprzez florę bakteryjną jelit. Na niedobór biotyny mogą cierpieć np. osoby będące na restrykcyjnej diecie odchudzającej, które nie dostarczają sobie także wielu innych witamin i składników mineralnych. Niedobory biotyny zazwyczaj można wyrównać poprzez zmianę diety i nawyków żywieniowych. Suplementacja również poprawia stan włosów.

Zwykle już miesięczna kuracja biotyną daje widoczne rezultaty. Nie likwiduje jednak problemu innych niedoborów. Przed rozpoczęciem suplementacji należy też zastanowić się nad innymi potencjalnymi przyczynami spadku kondycji włosów. Równie dobrze mogą być nimi problemy hormonalne lub dysfunkcje skóry głowy. Czasem przerzedzanie się włosów wynika ze zmian sezonowych, ogólnej słabej kondycji włosów (brak nawilżenia, słabe cebulki) lub występuje po urodzeniu dziecka.

 

Suplementacja biotyny – kiedy i na jakich zasadach

Przerwa w zażywaniu biotyny jest wskazana przed immunologicznym badaniem krwi, gdyż podwyższona ilość tej substancji może zaburzać jego wynik. Podobnie sprawa ma się z hormonalnymi badaniami krwi. Biotyna może zawyżać faktyczne wartości hormonów obwodowych, a z drugiej strony obniżać rzeczywistą wartość TSH. W rezultacie z badań może wyniknąć, że mamy nadczynność tarczycy, gdy tym czasem organ ten funkcjonuje prawidłowo.

Chcąc suplementować biotynę, musimy koniecznie przyjrzeć się jej zawartości w wybranych preparatach. Pamiętajmy też, że suplementy wieloskładnikowe, np. zawierające skrzyp polny, najczęściej mają w sobie już pewną dawkę biotyny. Jeśli je zażywamy, prawdopodobnie kupowanie kolejnego suplementu z biotyną nie jest wskazane.

 

Czy można przedawkować biotynę?

Pytanie to warto sobie zadać, gdyż w większości suplementów diety z biotyną, jej zawartość stanowczo przekracza dzienną zalecaną dawkę. Podczas gdy powinniśmy dostarczać sobie zaledwie 30-35 mikrogramów biotyny na dobę, w pojedynczej dawce suplementu mamy niejednokrotnie aż 5000 czy nawet 10000 mikrogramów! Organizm co prawda dobrze radzi sobie z nadmiarem biotyny, gdyż jest on usuwamy wraz z moczem.

Dotyczy to jednak wyłącznie osób zupełnie zdrowych, których nerki i całość układu moczowego funkcjonują bez zarzutu, a suplement nie wchodzi w zależności z innymi lekami. Na pewno nie powinniśmy przyjmować biotyny bez zalecenia lekarza, jeśli leczymy się na jakąś chorobę.