Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Kobieta » Jak złagodzić napięcie przedmiesiączkowe?

Jak złagodzić napięcie przedmiesiączkowe?

Jak złagodzić napięcie przedmiesiączkowe?
+

Wiele kobiet czas napięcia przedmiesiączkowego przechodzi gorzej niż samo miesiączkowanie. Przyczyny tego stanu nie są do końca znane, jednak istnieje wiele sposób, zarówno farmakologicznych, jak i domowych, na załagodzenie objawów słynnego PMS'a.

Objawy

Najczęstsze objawy napięcia przedmiesiączkowego, to wahania nastroju, które prowadzą niekiedy do stanów depresyjnych, przygnębienie, płaczliwość. Często dochodzi do tego niska samoocena. Poza dolegliwościami na podłożu psychicznym dochodzą jeszcze objawy fizyczne: powiększone i bolące piersi, trądzik, przetłuszczające się włosy. Ze względu na to, że w tym czasie zatrzymuje się woda w organizmie, często dłonie i stopy kobiety puchą. Dotyczy to także twarzy. Dlatego w tym czasie waga wskazuje 2-3 kg więcej. Można zaobserwować także silne bóle głowy, zmęczenie i wzmożony apetyt na wszystko, szczególnie na słodycze. 

Napięcie przedmiesiączkowe często zaostrza objawy chorób, na które cierpi kobieta np. astma, katar sienny, czy problemy z przewodem pokarmowym. 


Skąd się bierze PMS?

Przyczyny napięcia przedmiesiączkowego nie są znane. Istnieją jednak teorie, które mówią, że PMS bierze się z lęku kobiety przed bólem menstruacyjnym, czy z prowadzenia zbyt stresującego trybu życia. Należy jednak podkreślić, że napięcie przedmiesiączkowe i intensywność jego objawów związane jest z gospodarką hormonalną kobiety. Jeżeli kobieta ciężko przechodzi miesiączkowanie, a także PMS, to oznacza, nie coś może być nie w porządku. Z takim stanem należy udać się do lekarza, który po przeprowadzeniu odpowiednich badań stwierdzi, czy zaburzenia hormonalne są „naszą naturą”, czy być może objawem choroby, a czasem nawet bezpłodności.


Jak leczyć?

Zanim zasięgnie się rady lekarza, warto spróbować domowych sposobów, które nam nie zaszkodzą, a mogą bardzo pomóc. 

Przede wszystkim na 4-5 dni przed okresem warto jeść produkty bogate w żelazo i kwasy omega-3 i omega-6. Kwasy tłuszczowe sprzyjają produkcji progesteronu i estrogenu. Staraj się wyeliminować ze swojego jadłospisu solone i konserwowe rzeczy. Spożywaj więcej wyciskanych soków, owoców, warzyw liściastych, pełnoziarnistych produktów. Zawierają one dużo potasu, co złagodzi nieprzyjemne objawy napięcia przedmiesiączkowego. 

Możesz także kupić w aptece herbatki wspomagające i suplementy. Należą do nich herbata imbirowa, herbata z pokrzywy oraz nalewka z pluskwicy groniastej. Spośród suplementów wybieraj witaminę B6, żelazo lub kwasy omega 3:6. 

Jeżeli nie pomagają jednak domowe sposoby, należy stosować leczenie farmakologiczne. Terapie hormonalne dopasowane do Twoich objawów na pewno pomogą je złagodzić, a czasami nawet kompletnie zniwelować. 

 

Magdalena Korzeniewska