Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Kobieta » Miesiączka - dlaczego boli i jak temu zapobiegać?

Miesiączka - dlaczego boli i jak temu zapobiegać?

Miesiączka - dlaczego boli i jak temu zapobiegać?
+

Niemal połowa kobiet cierpi na bóle brzucha podczas miesiączki. Skąd się bierze ból i jak go złagodzić oraz kiedy powinnyśmy udać się do lekarza?

Skąd bierze się ból? 

Przede wszystkim warto wspomnieć o tym, że jeśli pojawia się ból, oznacza to, że nasze ciało próbuje nam coś zasygnalizować. Skupmy się zatem na tym, co chce nam powiedzieć nasze ciało w trakcie miesiączki. 

Przyczyny bólu są różne, tak samo jak różny jest sam ból. Jeśli podczas miesiączkowania odczuwamy dyskomfort i pojawił się on wraz z pierwszą miesiączką – najprawdopodobniej może to być spowodowane uwarunkowaniami genetycznymi lub hormonami. Taki ból najczęściej promieniuje w okolicach krzyża i górnych partii ud. Przyczyną dolegliwości jest zwiększona częstość skurczów oraz podwyższone napięcie spoczynkowe macicy. Spowodowane jest to wzrostem ilości prostaglandyn - hormonu, regulatora procesów fizjologicznych). Prostaglandyny powodują również skurcz naczyń i niedokrwienie macicy, a tym samym ból.

Jeżeli jednak nigdy nie doświadczałyśmy bólu podczas miesiączki i nagle on się pojawił i nasila, a jednocześnie pojawiają się inne zaburzenia cyklu menstruacyjnego – należy skontaktować się z ginekologiem. Takie zaburzenia mogą mieć związek z mięśniaki macicy, polipami śluzówki macicy, zespołem Ashermana, zwężeniem szyjki macicy czy endometriozą. W takim wypadku zostaną przeprowadzone stosowne badania, które pomogą zdiagnozować chorobę i przyczynę bólu. 

Istnieją jednak inne przyczyny bólu, na które nie zwraca się uwagi. Są związane bardziej z naszym stylem życia niż zdrowiem. Po pierwsze wiele kobiet nie zna swojego cyklu miesiączkowego, a samą miesiączkę traktuje jako coś odrębnego. Dlatego często wymaga od siebie zbyt wiele i w momentach kiedy potrzebuje odpoczynku – nie zmniejsza swojej aktywności. Zmęczenie i wysiłek kumulują się w naszym ciele, dając oznaki właśnie w postaci bólu. Bardzo ważnym aspektem jest także właściwa dieta. Głównymi produktami, które przyczyniają się do bólu, są napoje gazowane i wysoko przetworzony nabiał. Unikanie ciepłych posiłków nie sprzyja złagodzeniu bólu. Do tego dochodzi stres i nasz ogólny stan emocjonalny, który wpływa na cały organizm i nasze ogólne samopoczucie. 


Jak łagodzić ból?

Pomysłów na łagodzenie bólu menstruacyjnego jest wiele. Najlepiej zawsze udać się do lekarza chociażby w ramach kontroli, czy na pewno z nami jest wszystko w porządku. Szczególnie jeśli miesiączka jest tak ciężka, że wyłącza kobietę z normalnego obiegu na kilka dni. Wtedy zaleca się często leczenie hormonalne lub stosuje się niesterydowe leki przeciwzapalne.

Jeśli jednak ból nie jest aż tak silny, możemy użyć normalnych środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty. Zaleca się te z zawartością Ibuprofenu. Nie zaleca się z kolei Aspiryny, Polopiryny oraz Asprocolu, ponieważ zawierają kwas acetylosalicowy, który może zwiększyć krwawienie i przedłużyć jego czas trwania. 

Poza lekami można stosować wiele domowych sposobów na złagodzenie bólu: 

  • miejscowe okłady zdecydowanie poprawią samopoczucie. Pamiętajmy jednak aby nie przesadzić ani z gorącem ani z zimnem. Warto także zainwestować w olejek lawendowy, który ma właściwości rozkurczające. Okłady można robić nie tylko na podbrzusze, ale także w okolicach krzyża. 
  • można przygotować sobie ciepłą kąpiel - pamiętajmy jednak, że zbyt gorąca woda może spowodować krwotok.
  • warto zrezygnować z mocnej kawy, a zamiast tego pić dużo wody i zielonej herbaty. Można także przyrządzić herbatę z odrobiną alkoholu, która rozgrzeje nas od środka.

 

Magdalena Korzeniewska