Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Twoje zdrowie » Anemia - jak ją rozpoznać i wyleczyć?

Anemia - jak ją rozpoznać i wyleczyć?

Anemia - jak ją rozpoznać i wyleczyć?
+

Anemia inaczej nazywana jest niedokrwistością. O niedokrwistości mówimy, gdy we krwi stwierdzono niedobór erytrocytów ( czerwonych krwinek), a także wtedy, gdy są one słabej jakości (np. brakuje ich barwnika).

Przyczyny anemii

Główną przyczyną anemii jest niedobór żelaza. Szpik kostny potrzebuje żelaza do tworzenia hemoglobiny zawartej w czerwonych krwinkach kostnych. Niewydolność szpiku kostnego wywołuje niedokrwistość plastyczną z powodu hipoplazji lub aplazji szpików prowadzących do obniżenia erytrocytów. Na anemię często chorują osoby chore na raka, AIDS/HIV, reumatoidalne zapalenie stawów, chorobę Crohna; ponadto anemię może powodować niewydolność nerek oraz niedobór kwasu foliowego i witaminy B12.


Objawy

Najczęstsze objawy zauważone przy anemii:

  • ciągłe zmęczenie,
  • częste odczuwanie zimna,
  • bóle głowy,
  • duszności,
  • zawroty głowy,
  • szybkie i nieregularne bicie serca,
  • zimne dłonie i stopy,
  • kłopoty z pamięcią oraz koncentracją,
  • depresję,
  • omdlenia,
  • bóle w okolicy serca,
  • blada skóra,
  • apatia,
  • senność,
  • bladość spojówek oka,
  • zmniejszona sprawność ruchowa,
  • zadyszka po wysiłku,
  • łamliwość włosów i paznokci,
  • zajady,
  • wysuszenie skóry.


Leczenie i profilaktyka

Choć anemia nie stanowi bezpośredniego zagrożenia życia, nie należy ignorować jej objawów, ponieważ nieleczona może  spowodować wiele zdrowotnych komplikacji. Leczenie anemii zależne jest od jej przyczyn. Najczęściej jednak zaleca się zmianę diety i zastosowanie odpowiednich suplementów po to, by zmniejszyć niedobory kwasu foliowego i witaminy B12.

Jeśli chcemy wygrać z anemią, w naszym jadłospisie powinny znaleźć się produkty zawierające co najmniej 30mg żelaza. Aby zapobiec anemii warto stosować się do kilku zasad.

Odżywiaj się regularnie: jedz 5-6 posiłków dziennie bogatych w warzywa, owoce i witaminy. Wybieraj tylko produkty pełnowartościowe, które są bogate w białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne. Doskonałym źródłem są zbożowe produkty wytworzone z całych ziaren (np. kasze) lub mąk grubego przemiału (ciemne pieczywo) oraz warzywa, zwłaszcza strączkowe (fasola, groch). Unikaj słodyczy, ciast, ciastek, białego pieczywa i cukru – stanowią one jedynie źródło pustych kalorii i nie zwierają żadnych składników odżywczych. Spożywaj więcej chudego mięsa, wołowiny, wątroby oraz chudych gatunków wędlin, które są dobrze wchłaniane przez organizm. Zalecane jest ograniczanie dodawania do dań zbyt dużej ilości tłuszczu. Mięso lepiej piec lub gotować, niż smażyć na oleju. Do każdego posiłku zjadaj warzywa i owoce o dużej zawartości witaminy C. Pełni ona ważną rolę w lepszym wchłanianiu żelaza (nawet 2 – 3-krotnie). Dzienna przyjmowana porcja witaminy powinna wynosić co najmniej 150 mg. Najbardziej bogate w witaminę C produkty to: papryka czerwona, natka pietruszki, pomidory, brokuły, czarne porzeczki, truskawki, cytrusy, aronia oraz soki owocowe, zwłaszcza pomarańczowy, grejpfrutowy oraz z czarnej porzeczki. Ograniczaj picie kawy i herbaty, ponieważ zawierają substancję blokującą przyswajanie żelaza tzw. taniny. Korzystniej jest dodawać do kawy i herbaty śmietankę lub mleko.

 

Aleksandra Jedynak