Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Twoje zdrowie » Jak się uchronić przed kontuzją?

Jak się uchronić przed kontuzją?

Jak się uchronić przed kontuzją?
+
Tagi:

Kontuzje to zmora wszystkich sportowców – zarówno tych zawodowych, jak i amatorów. Jak się przed nimi ustrzec?

Zmieniaj szybkość

Jeśli uprawiasz sport, który angażuje w dużym stopniu dolną część ciała (np. piłkę nożną, koszykówkę, tenis czy bieganie), pamiętaj o tym, aby dostosować treningi do swojej dyscypliny. Dobrym rozwiązaniem jest ciągła zmiana szybkości biegu: przebiegnij 35 m, wykorzystując 75% swoich możliwości, a następnie zwolnij i przebiegnij 10 m zwykłym truchtem; po czym znowu przyspiesz itd. Ćwiczenie należy powtórzyć od czterech do pięciu razy.

 

Nie zapomnij o naturalnej amortyzacji!

Bardzo częstym typem kontuzji są uszkodzenia wiązadeł krzyżowych kolan, powstałe wskutek potknięcia lub nieprawidłowego lądowania po skoku. Wystarczy ugiąć kolana podczas upadku, aby zminimalizować ryzyko kontuzji.

 

Dostosuj trening do sportu, który uprawiasz

Dyscypliny wymagające poruszania się we wszystkich kierunkach wymagają specjalnego treningu – nie wystarczy zwykła rozgrzewka. Należy ruszać się tak, jak tego wymaga dyscyplina, którą uprawiasz, a więc do przodu, do tyłu i na boki. W ten sposób przygotujesz mięśnie do czekającego je wysiłku.

 

Rozluźnij ramiona

Rozluźnienie ramion jest bardzo ważne przed każdym intensywnym wysiłkiem fizycznym. Aby zabezpieczyć ramię przed kontuzją, stań z jednym ramieniem wyciągniętym w bok, zegnij łokieć pod kątem prostym, tak aby przedramię skierowane było w górę, a następnie wygnij ramię do tyłu, aż poczujesz lekki opór. Wytrzymaj w takiej pozycji pół minuty.

 

Dużo pij

Jeśli Twoje treningi trwają dłużej niż godzinę, pij nie tylko wodę, ale również napoje izotoniczne, zawierające węglowodany i elektrolity. W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego wydalasz z organizmu sole mineralne, których sama woda nie uzupełni.

 

Uważaj na stawy

Jeździsz na snowboardzie? Zatroszcz się o swoje stawy: kup ochraniacze nadgarstków. Dzięki nim ustrzeżesz się przed niechcianą kontuzją, o którą na stoku bardzo łatwo.

 

Kupuj obuwie w porze popołudniowej

A może biegasz? W takim razie koniecznie zaopatrz się w odpowiednie obuwie, przeznaczone specjalnie do biegania. Do sklepu należy wybrać się w porze popołudniowej, ponieważ stopy są wtedy napuchnięte po całym dniu – takie właśnie będą w trakcie treningów.

 

Powyżej zebraliśmy jedynie garść wskazówek, które mogą okazać się przydatne dla wszystkich miłośników sportu. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej o tym, jak ustrzec się przed kontuzją, w jaki sprzęt sportowy się zaopatrzyć i o czym nie należy zapomnieć podczas treningów, wejdź tutaj: Product-Port Polska.