Tu jesteś: Wygraj bitwę o zdrowie | Bitwaozdrowie.pl » Twoje zdrowie » Nowa piramida żywieniowa

Nowa piramida żywieniowa

Nowa piramida żywieniowa
+
Tagi:

Piramidę żywieniową zna każdy - czy to z biologii, czy z opakowania płatków. Została wprowadzona w 1992 przez Amerykański Departament Rolnictwa i rozpowszechniona na całym świecie. Jednak z czasem zaczęły się pojawiać zarzuty, że nie tylko nie przysługuje się zdrowiu, ale także może mu szkodzić.

Dlaczego „stara” piramida żywieniowa jest zła?

Ponieważ jej podstawą są produkty mączne (pieczywo, makarony, itd.), które zawierają dużo węglowodanów.  Okazuję się, że węglowodany nie są pomocne dla naszego organizmu, a już na pewno nie pomagają w utracie wagi. Aby schudnąć, należy mocno ograniczyć spożywanie produktów z mąki pszennej, a więc przede wszystkim białego pieczywa, które w starej piramidzie żywieniowej stanowiło podstawę. Dodatkowo, obok węglowodanów, w starej piramidzie wyróżniono też tłuszcze (zajęły one sam wierzchołek piramidy). Niestety w żaden sposób ich nie pogrupowano, co doprowadziło do tego, że ludzie zaczęli tłuszczy unikać, a to oznaczało przyrost wagi. Tłuszcze nie mogą zostać całkowicie wyeliminowane z diety, ponieważ warunkują prawidłowe działanie wielu narządów, m.in. mózgu. Poza tym często to nie tłuszcze, a właśnie węglowodany, których nie spalimy, odkładają się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

 

Nowe zasady żywienia

Nowa piramida opiera się na starej, ale wprowadza bardzo istotne zmiany oparte na badaniach białek, tłuszczy i węglowodanów.

Nowa piramida kładzie nacisk przede wszystkim na aktywność fizyczną i ruch, który ma znaczący wpływ na nasze zdrowie. Bez niego żadna dieta, nawet najlepsza, nie da w pełni oczekiwanych efektów. Oprócz ruchu ważne jest też kontrolowanie swojej masy ciała.

Kolejnym szczeblem piramidy są produkty pełnoziarniste, mało przetworzone. Produkty mączne zostały przeniesione na samą górę.  To samo zrobiono z tłuszczami – podzielono je na tłuszcze nienasycone (zdrowe) i tłuszcze nasycone (niezdrowe). Zdrowe kwasy tłuszczowe to omega-3, omega-6, omega-7, omega-9. Te tłuszcze obniżają ryzyko chorób serca i układu krążeniowego, a także wspomagają pracę mózgu i układu nerwowego.

Na trzecim szczeblu piramidy zostały usytuowane owoce i warzywa – bogactwo witamin i minerałów. Na kolejnych szczeblach możemy znaleźć produkty, które dostarczają białka -  mięso, ryby i nabiał.

Sam szczyt piramidy stanowią produkty, których należy unikać. Są to:

  • czerwone mięso i masło (tłuszcze nasycone),
  • jasne pieczywo, makarony, biały ryż, ziemniaki,
  • słodycze (węglowodany proste),
  • wszelkie gotowe, mocno przetworzone dania, fastfoody,
  • tłuszcze trans (frytki, chipsy, wyroby cukiernicze),
  • sól i przyprawy zawierające glutamininian sodu.